Projektismertető

A projekt címe:

Intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében a Széchenyi István Egyetemen

A projekt azonosítója:
EFOP-3.4.3-16-2016-00016

Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
1 237 696 884 Ft

Támogatás mértéke:
100%

Kivitelezés ideje:
2017.03.01-2021.05.31.

Kedvezményezett:
Széchenyi István Egyetem

 

A projekt célja:

Az EFOP 3.4.3 projekt elsődleges célkitűzése egy olyan felsőoktatási rendszer létrehozása, amiben a beavatkozások eredményeképpen mind a hallgatók, mind az oktatók, mind az intézmények emelkedő teljesítménnyel képesek reagálni a munkaerő-piaci kihívásokra és a nemzetközi versenyre egyaránt. Ezzel megvalósítva a felsőoktatási rendszer teljesítményének fokozását és hozzáférhetőségének javítását.

 

A projekt megvalósításának főbb szakmai tevékenységei:

1. Közvetlen felsőoktatási részvételt növelő beavatkozások (lemorzsolódás megelőzését szolgáló mentorhálózat és jelzőrendszer kialakítása)

2. Oktatási innováció – a felsőoktatási képzési szerkezet, módszer és tartalom modernizálása, munkaerő-piaci relevanciájának fokozása (Képzés-, módszertan és tartalomfejlesztés, valamint Idegennyelvű tartalmak, kreditek kialakítása, fejlesztése)

3. Nemzetköziesítés (Nemzetközi hallgatók integrálásának elősegítése, Idegennyelvű képzések adminisztrációjának fejlesztése, nemzetközi láthatóság növelése)

4. Kárpát-medencei oktatási tér kialakítása

5. Felsőoktatási egészségnevelés fejlesztése

6. Agrár képzési terület fejlesztése

7. Gazdaságtudományi képzési terület fejlesztése és hozzájáruló tevékenységek

8. Pedagógusképzés képzési terület fejlesztése

9. További választható, önállóan nem támogatható támogató tevékenységek

 

A projekt által generált hatások az alábbiak szerint foglalhatók össze:

A tervezett projekt társadalompolitikai hatásai:

  • Rugalmas, alkalmazkodni tudó munkaerőpiac alakul ki, amely hatékonyan szolgálja ki Magyarország iparágaiban tevékenykedő nagyvállalatok és kis és középvállalatok munkaerő szükségleteit hosszú távon.
  • Gyakorlati és elméleti tudás megszerzése képes értelmiség képződik a korszerű minőségi oktatáson keresztül, amely a specializálódott képzési rendszer eredményeként azonnal képes bekapcsolódni az ipar igényeit is kielégítő termelési és szolgáltatási folyamatokba.
  • A projekt hatásaként csökken a pályakezdő végzettségű munkanélküliek aránya, hiszen a végzős hallgatók naprakész, azonnal alkalmazni képes tudással rendelkeznek és a megfelelő felsőfokú szakképzésben résztvevők potenciálisan csökkentik a műszaki végzettségű munkanélküliek táborát.
  • Növekszik az intézmény elismertsége, erősödnek társadalmi kapcsolatai azáltal, hogy számos szakmai együttműködő partnerrel, középiskolával és külföldi intézménnyel mélyíti el kapcsolatát. Az eredmények disszeminációja, az aktív kommunikációs tevékenység tovább erősíti ismertségét.
  • Gyakorlati és elméleti tudás megszerzése képes értelmiség képződik

 

A tervezett projekt oktatáspolitikai hatásai:

  • A rövidtávú hatások között megemlíthetjük, hogy az Egyetemen bennmaradók száma kimutathatóan növekszik; a fogyatékkal élőkre, a hátrányos helyzetűekre nagyobb figyelem szegeződik, így valószínűsíthető, hogy az egyetemre bekerülni szándékozó hallgatók száma is növekedni fog.
  • Az oktatási kultúraváltás hatása hosszú távon is nyomon követhető lesz, új típusú együttműködési kapcsolatokat eredményez, amelyek nemcsak az oktatás területére hatnak pozitívan (kutatás, egyetem nemzetközi láthatósága, stb.).
  • A Kárpát-medencei térben elhelyezkedő intézményekkel való szorosabb kapcsolat mind az oktatók, mind a hallgatók számára a korszerű nemzeti önismeret fejlesztését, illetve megtartását jelentheti, aminek hosszú távú hatása megkérdőjelezhetetlen.
  • Gyakorlatorientált és nemzetközi szinten is versenyképes oktatási portfólió.
  • Megfelelő minőségű a specializációkat is figyelembe vevő diplomák.
  • FOKSZ és az oktatási rendszerek együttműködése eredményeként a képzettségi szint, így a régiók elhelyezkedési mutatói javíthatóak, versenyképességi potenciáljuk fejleszthető.

 

A tervezett projekt gazdaságpolitikai hatásai

  • A projekt közvetve és közvetlenül hozzá járul az OECD megfogalmazása szerinti versenyképességi irányoknak, mivel az intézmény hallgatói felkészültebben lépnek a munka-erő piacra, életpályájukat tudatosan tervezve és gyakorlati ismeretekkel felvértezve nagyobb eséllyel találnak állást és boldogulást a munka világában.
  • Ipar és gazdaságfejlesztés élénkintő hatása jelenik meg az innovációs programok összehangolása mentén, multiplikátorhatás a régióra, felértékelődő régiók, vonzó befektetési környezetet jelentenek a potenciális befektetők számára.